Beantwoorden
jip-peels
Freshman Beetjesweter
Berichten: 1
Primeur! En we zijn vertrokken!

Communicatie voorbereiden installatie

Beste,

Op 20/07/2023 hebben we bij jullie een aanvraag gedaan voor Telenet diensten op ons nieuwe adres. De reden voor de aanvraag was dat Belgacom (waarvan al een kabel lag bij onze nieuwe woning) ons pas op 18/08 (!) konden verder helpen. Dit omdat door wegenwerken in onze nieuwe straat de kabel door de werkmannen (niet onze schuld) is stukgemaakt. Omdat wij 18/08 echt schandalig lang vonden, zijn we klant bij jullie geworden. Jullie konden dan vandaag (02/08) langskomen. We waren hier heel blij mee.

Ten eerste liep er meermaals iets mis aan jullie kant, waardoor de afspraak geboekt stond op ons oude adres. We hebben hiervoor meermaals contact gehad met de klantendienst. Toen dit was rechtgezet, hebben we ook een paar keer gebeld naar jullie om dit te verifiëren. Gisteren hebben we dan een laatste keer gebeld om te checken of we alles goed hadden voorbereid, zodat we vandaag zeker internet zouden hebben. Jullie kunnen checken hoe vaak wij gebeld hebben, ik denk ik het totaal wel 10 keer en minstens 3 uur in totaal.

Gisteren heeft mijn vriend een aantal mensen gesproken van de technische dienst. Die verzekerde ons dat het enige wat we moesten doen de juiste kabel halen, deze ingraven in de tuin naar het grijze kastje voor ons huis trekken. Dat hebben we netjes gedaan. Jullie contactpersonen hebben ons enkel gezegd BUITEN de bekabeling te voorzien. Wij dachten dus dat we goed voorbereid waren.

Nu stond vanmorgen om 08.35 netjes de technieker op de stoep. Helaas was hij na tien minuten alweer weg omdat bleek dat we BINNEN niets voorbereid hadden. Blijkbaar moest de kabel door de muur naar binnen geboord worden. De technieker is dus weer vertrokken. Wij gingen er vanuit dat de kabel die er al lag (van Belgacom) gewoon vervangen ging worden met de nieuwe. Over de bekabeling binnen is ons nooit iets verteld. We moesten het buiten klaarleggen volgens jullie, punt. Dat was het.

Mijn vriend heeft zojuist gebeld en jullie kunnen nu pas terugkomen op 16 augustus. Ik vind dit heel erg vervelend en echt niet kunnen. Wij hebben ons best gedaan om alles zo goed mogelijk voor te bereiden, gisteren zelfs nog alles gedubbelcheckt… En nu is het nog niet in orde. Ik werk grotendeels thuis, wat ik dus nu al bijna een maand niet kan. Ik had evengoed bij Belgacom (Mobile Vikings) kunnen blijven, bij de originele afspraak op 18/08. Dat scheelt nu maar twee dagen, terwijl jullie ons gegarandeerd hadden dat het bij jullie veel sneller kon. Door jullie slechte communicatie moeten wij nu dus nog eens twee weken zonder internet zitten in onze nieuwe woning.

Lang verhaal kort: ik zou graag willen dat jullie de afspraak van 16/08 toch eerder kunnen laten doorgaan, aangezien ik echt vind dat jullie in fout zijn. Ook wil ik graag een korting op onze diensten, aangezien jullie meermaals beloofd hebben ons snel te helpen. Dat is dus niet het geval. Ik hoor graag van jullie hoe jullie ons in deze kwestie tegemoetkomen.

4 reacties
WG94
Freshman Allesweter
Berichten: 1170
Krak Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Communicatie voorbereiden installatie

Ik snap je frustratie. Helaas ben je hier aan het verkeerde adres, dit is een klantenforum waar klanten elkaar helpen. Je zal je opnieuw moeten wenden tot de klantendienst.


@jip-peels  schreef:

Over de bekabeling binnen is ons nooit iets verteld. We moesten het buiten klaarleggen volgens jullie, punt. Dat was het.


Je hebt 2 dingen die je moet voorbereiden:

  • De buitenbekabeling, de aftakkabel, leg je zelf vanuit kamer waar je je Telenet-basisinstallatie wil tot aan het distributiepunt.
  • De binnenbekabeling, is de distributie binnen in je woning van aan de "basisopstelling" tot aan je toestellen. Dus coax van aan de NIU (versterker en netwerkverdeler) tot aan je TV en UTP (ethernet) van aan de modem tot aan eventuele aansluitpunten die je wenst.

@jip-peels  schreef:

Wij gingen er vanuit dat de kabel die er al lag (van Belgacom) gewoon vervangen ging worden met de nieuwe


Proximus en Telenet gebruiken andere bekabeling, het is dus logisch dat de technieker deze niet gewoon kon hergebruiken of vervangen.

  • Buitenbekabeling: Proximus gebruikt fiber of koper tot aan je basisopstelling. Telenet gebruikt coax (en begint nu ook zijn eigen aparte fiber te leggen) tot aan de basisopstelling.
  • Binnenbekabeling: Bij Proximus verloopt binnen alles via UTP RJ45 (Internet + TV) en UTP RJ11 (Telefoon); Telenet gebruikt Coax (TV), UTP RJ45 (Internet) en UTP RJ11 (Telefoon).

Bekijk zeker deze informatie eens: Telenet installeren? Vink eerst dit af.

Veel succes!


  WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2270
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Communicatie voorbereiden installatie

Je moet inderdaad een coaxkabel voorzien vanaf de plaats waar de de modem moet komen naar het grijze kastje. Op de plaats waar de modem moet komen moeten er ook 2 stopkontacten zijn. Dat kan je ook ergens op de site van Telenet nalezen.

Als noodoplossing om WiFi te hebben kan je uw smartphone hotspot laten spelen. Alles wat je dan op de WiFi gebruikt telt dan mee voor mobile data.

Als je de WiFi van je buren kan ontvangen kan je ook een akkoord maken met deze buur om zijn WiFi tijdelijk te gebruiken (eventuweel tegen een vergoeding)


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Ex-Netweter
 

Communicatie voorbereiden installatie


@jip-peels  schreef:

ik zou graag willen dat jullie de afspraak van 16/08 toch eerder kunnen laten doorgaan, aangezien ik echt vind dat jullie in fout zijn. Ook wil ik graag een korting op onze diensten, aangezien jullie meermaals beloofd hebben ons snel te helpen.


Dit moet je via de Telenet-klantendienst proberen regelen, maar je eisen betreffende de planning lijken me praktisch onhaalbaar. In de zomer is er per regio een bouwverlof van drie weken. Kijk eens na in welke periode het bouwverlof in jouw regio valt. Collectief verlof betekent natuurlijk dat iedereen met een beroep in de ruime bouwsector, dus ook de graafploegen of andere technici die telecombekabeling buiten op de openbare weg aanleggen en aansluiten, deze periode niet werken.

Ik kan je wel de nodige informatie geven wat betreft de voorbereidende werken die jullie op privé-terrein moeten voorzien:

  • Voor Telenet of Orange leg je zelf de juiste aftakkabel klaar vanuit je woning tot aan het eerste distributiepunt in de straat zoals aangegeven in de werfbrochure van netwerkbeheerder Wyre: https://www.wyre.be/nl/netaanleg

  • Voor Proximus, Mobile Vikings, Scarlet of EDPnet voorzie je een wachtbuis van 50 mm doorsnede vanaf de rooilijn tot in je woning waar netwerkbeheerder Proximus de aansluitkabel gemakkelijk kan doortrekken zoals aangegeven in de technische voorschriften: https://proximus.be/bouwen

Als er aansluitkabels ontbreken of beschadigd zijn, kan de wachttijd tussen aanvraag en de aanleg of herstelling gemakkelijk oplopen tot zes weken. Er moet voor werken op de openbare weg namelijk een vergunning aangevraagd worden bij de gemeente. Dat zal het geval zijn bij Proximus die jouw aansluiting op de openbare weg onder het voetpad moet herstellen.

In jouw geval zou ik nooit de bestelling van Proximus geannuleerd hebben, maar een backup-oplossing via het 4G-netwerk gevraagd hebben waarbij Proximus de kosten daarvan draagt.

Dat is nog steeds de meest realistische manier om de eerste helft van augustus over internet te beschikken: mobiel internet (eventueel via een 4G-router die het signaal omzet naar Wifi)
Onbeperkt mobiel internet (300 GB) kan je trouwens bij verschillende operatoren verkrijgen, Orange Go Extreme voor 37 euro/maand of Proximus Mobile Unlimited voor 34,99 euro/maand of Lyca Mobile Plan XXL voor 29,99 euro/maand.

 

luc55
Professional Allesweter
Berichten: 2771
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Communicatie voorbereiden installatie

Als tijdelijk oplossing voor werk thuis kan je dit gebruiken op 1 dag geleverd

https://tadaam.be/

Kan je de kabels binnen trekken