Beantwoorden
Pabe
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Goed gevonden! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

DNS server kan niet vertalen naar IP-adres.

De DNS Server die door de Telenet modem wordt opgedrongen aan mijn systeem/werklaptop, hobo01.dnsresv6.prd.telenet-ops.be, kan nist.org (vandaag) niet vertalen naar een IP-adres waardoor er ook niet naartoe gesurft kan worden.

Ik kan de instellingen niet zelf aanpassen, noch in de Telenet modem, noch in mijn laptop ( beheerd door bedrijf ).

 

Het mocht handig zijn, als Telenet zijn DHCP instellingen dan op zo sterk opdringt,  dat het dan ook naar behoren werkt.

Het zou nog handiger zijn als we zelf controle krijgen over de DCHP instellingen, of deze op zijn minst kunnen uitschakelen zodat we onze eigen lokale DHCP kunnen opzetten en de omgeving/netwerk wat veiliger int te richten met bv. een Pi-hole.

 

Titel gewijzigd door Dakota (mod) | Vorige titel: hobo01.dnsresv6.prd.telenet-ops.be, kan nist.org

 

6 reacties
WG94
Freshman Allesweter
Berichten: 1150
Krak Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

DNS server kan niet vertalen naar IP-adres.


@Pabe  schreef:

Het mocht handig zijn, als Telenet zijn DHCP instellingen dan op zo sterk opdringt,  dat het dan ook naar behoren werkt.

Het zou nog handiger zijn als we zelf controle krijgen over de DCHP instellingen, of deze op zijn minst kunnen uitschakelen zodat we onze eigen lokale DHCP kunnen opzetten en de omgeving/netwerk wat veiliger int te richten met bv. een Pi-hole.


Vandaag kan dit, door over te schakelen naar modem type CV8560E en in bridge modus een eigen router te gebruiken.

 


@Pabe  schreef:

De DNS Server die door de Telenet modem wordt opgedrongen aan mijn systeem/werklaptop, hobo01.dnsresv6.prd.telenet-ops.be, kan nist.org (vandaag) niet vertalen naar een IP-adres waardoor er ook niet naartoe gesurft kan worden.

Ik kan de instellingen niet zelf aanpassen, noch in de Telenet modem, noch in mijn laptop ( beheerd door bedrijf ).


Via nslookup kan deze specifieke DNS Server mij toch wel een IP-adres geven.

WG94_0-1713532229766.png

 


  WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5241
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

DNS server kan niet vertalen naar IP-adres.

Ik heb een RPi met Pi-Hole. Ik werk wel met een dubbele NAT, maar (bijna) alles loopt via mijn eigen router. Misschien niet erg praktisch, maar het werkt.


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7783
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

DNS server kan niet vertalen naar IP-adres.

Haal je DNS en DHCP nu niet door elkaar? DHCP zorgt voor de toekenning van uw IP adres aan uw laptop en die zet er inderdaad ook ineens de DNS adressen in (meestal 2).

En het DHCP bereik is van 192.168.0.100 tot 0.254. En als de DNS servers van Telenet niet werken naar behoren zal je dit moeten melden aan hen. 015 66 66 66.

En hebben ze van het bedrijf uit in uw laptop geen vaste DNS servers erin gezet?



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2267
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

DNS server kan niet vertalen naar IP-adres.

nist.org is wel een rare site. Als ik erheen surf zegt de site enkel "Hi" en geen verdere paginas.

IK heb dus wel een IP adres gekregen voor deze site van de Telenet DNS server.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5213
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

DNS server kan niet vertalen naar IP-adres.

Ik bevestig dit, ik krijg ook een hi als antwoord en ik gebruik enkel de dnservers van Telenet

 

Pabe
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Goed gevonden! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

DNS server kan niet vertalen naar IP-adres.

Mijn excuses. Het was niet nist.org maar nist.gov. Ik had Telenet via FB gecontacteerd en die stuurden me door naar dit kanaal na het melden van het volgende :

---De Telenet modem geeft me volgende DNS Server : hobo01.dnsresv6.prd.telenet-ops.be

---Deze server kan domein "nist.gov" niet resolven.

---Als ik manueel de dns server aanpas naar asse01.dnsresv6.prd.telenet-ops.be dan lukt de naam resolving wel.

De aanpassing naar andere Telenet DNS server deed ik via cmd prompt en gebrukte nslookup om te valideren zoals WG94 het reeds aangaf.

Bedankt alvast voor jullie respons. Enkele dagen later was het probleem van de baan.

De tip van modemwissel zal ik in overweging nemen als dat zo eenvoudig wordt aanvaard 🙂