Beantwoorden
ON3GIO
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Follow the reader, reader! Leesbeest! Goed gevonden! Leesclubje starten?

Ondersteuning Unifi cable modem UCI

In het kader van de vrije modemkeuze vanaf november 2024. Hoe geweldig zou ondersteuning voor de Unifi UCI cable modem wel niet zijn! Hint Telenet...

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://store.ui.com/us/en/product...

Titel gewijzigd door Caro(Expert Mod) | Vorige titel: Unifi cable modem UCI

24 reacties
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5227
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Ondersteuning Unifi cable modem UCI

@Suzy 

Kan de laatste bewering van @Ex-Netweter gecontroleerd worden.


@Ex-Netweter  schreef

Op het toestel dat je van Telenet krijgt en je niet noodzakelijk kan kiezen kan Safespot+ of 360° Wifi standaard ingeschakeld zijn. Dat is niet steeds een bewuste keuze van de klant, Telenet (Liberty Global) pusht die technologieën blijkbaar heel graag zonder dat de klant dit weloverwogen en actief inschakelt. (opt-in)
Die software op de Telenet-modem (all-in-one) doet aan Deep packet inspection (DPI) en kan dus ook (geanonimiseerde) data over je thuisnetwerk verzamelen en delen met het Israëlische softwarebedrijf Securing Sam en het Amerikaanse Plume.


Indien daar enige waarheid inzit (de laatste zin) vind ik dat een zeer ernstige inbreuk van de AVG. Kan je dit probleem doorspelen aan de verantwoordelijk voor de opvolging van de AVG.

Ex-Netweter
 

Ondersteuning Unifi cable modem UCI

"De Safespot+ softwareagent scant uw internetverkeer, of beter gezegd, graaft diep in uw TCP/IP-verkeer."

bron: https://www2.telenet.be/residential/nl/juridische-info/privacy/safespot.html

Diep graven = DPI

Volgens mij geen schending AVG, data kan "geanonimiseerd" verwerkt worden en de klant kiest zelf voor abonnementsformule waar Safespot+ is inbegrepen, het privacybeleid staat ook op de website.

Telenet zou deze informatie wel zichtbaarder en duidelijker op haar website kunnen vermelden.

En verduidelijken dat "diep graven" DPI-technologie betreft.

Klachten over mogelijke schending AVG stuur je natuurlijk meteen naar https://www.gegevensbeschermingsautoriteit.be/burger/startpagina

 

janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5227
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Ondersteuning Unifi cable modem UCI

Na lezing van het privacy document (waarvoor dank voor de link), stel ik vast dat er enkel installatie is van om het even welke safespot variante na expliciete akkord van de klant. Van de wifi 360 graden vind ik geen spoor. Uw bewering dat safespot+ standaard ingeschakeld kan zijn, klopt dus niet. Het daarbij vermelden van de 360° wifi is naast de kwestie.

Het enige probleem dat ik zie is in punt 6 B van het safespot privacy document. Het is omnogelijk om buiten de EU een veilige plaats te hebben. Alle landen hebben immers de gewoonte om duizend en één donkere redenen om bij wet zaken op te eisen.

Ex-Netweter
 

Ondersteuning Unifi cable modem UCI

Safespot+ zit standaard in ONEup, misschien is niet iedere klant zich daar bewust van. Het privacybeleid is achter verschillende muisklikken verborgen en staat niet duidelijk op de productpagina van ONEup of Safespot+.

360° Wifi is powered by Plume en dat is een cloudsysteem met artificiële intelligentie , dus moet je nagaan welke data er allemaal naar die cloud van Plume gestuurd wordt. Ik lees dat Plume ook DPI-technologie gebruikt.
Ik vind geen specifiek privacybeleid terug over 360° Wifi, gebruikers kunnen wel informeren bij de data protection officer van Telenet welke data dat systeem allemaal verwerkt.

luc55
Professional Allesweter
Berichten: 2847
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Ondersteuning Unifi cable modem UCI

Bij een eigen modem ga de snelheid  halen wat je moet hebben  de snelheid moet kloppen

Fout meldingen controleren is er een probleem kan je een lijst met tijd stippen door geven aan telenet

Het aan en uit zetten op afstand of mensen toegang geven en uren op plakken voor kinderen vanaf 22.00 gedaan

We zien de laatste tijd veel vraag over dit onderwerp

Natuurlijk de kostprijs is niet min

Maar er zijn veel voordelen

 

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7797
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Ondersteuning Unifi cable modem UCI

De meeste dingen doe je toch op je router, het hart van je eigen netwerk. Niet op de modem. De modem zet enkel je eigen netwerksignaal om naar een door de provider ingesteld kabelsignaal, net zoals een xDSL modem dat doet en net zoals de aansluitdoos van een glasvezelverbinding dat doet. Ik denk dat velen hier nog altijd een modem verwarren met een router. Waarom? Omdat dit tegenwoordig veelal aangeboden wordt in 1 toestel. Een aparte modem kennen de meesten niet. Net zoals Wifi ook geen onderdeel is van de modem en ook niet van de router. Dat is een functie die kan ingeouwd worden maar er ook los kan van staan.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5227
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Ondersteuning Unifi cable modem UCI

Er is een verschil tussen iets dat in het abonnement zit en iets dat actief is. Het klopt dat elke Safespot+ deel uitmaakt van ONEup. Dit is te beschouwen als een inbegrepen optie, net als vaste telefoon. Het is de ONEup kant die uiteindelijk beslist of Safespot+ geactiveerd wordt. Het is pas als de klant zijn goedkeuring geeft dat deze producten actief worden.

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7797
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Ondersteuning Unifi cable modem UCI

@Ex-Netweter Ik heb ONEup en gebruik geen enkele van die opties. Ik bepaal zelf wel hoe ik mijn netwerk beveilig en mijn WiFi organiseer. Toruwens WiFi is de zaak van de klant NIET van de provider. Daar(de provider) wil ik enkel een goede betrouwbare, snelle internetaansluiting hebben. En met snel bedoel ik die voldoet aan mijn noden. Dat kan gaan van 50 mbps tot 1 of meer Gbps. Mijn provider moet enkel mijn data op een efficiente manier doorsturen of tot bij mij brengen. En de dag dat ik 500 Mbps UP en 500 Mbps Down kan krijgen kies ik daarvoor. Want ik heb al gemerkt dat je bij 90 tot 95% van de downloadservers toch geen nut hebt van 1 Gbps of meer, wegens allerlei redenen.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1669
Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Champagne, lezer van het jaar! Boek alvast het Sportpaleis!

Ondersteuning Unifi cable modem UCI


@BandR  schreef:

Maar in een coax opstelling speelt er vanalles, je kan misschien wat meer uitmeten met je eigen modem, zal zowiezo vooral voor een meer "geeky" audience zijn om de complexiteit van docsis beetje te doorgronden, maar er zijn heel veel beperkingen, bvb Downstream is de CMTS in charge, een verkeerd config'd CM kan ganse node interferen US enz.

Dus het is niet gewoon ff modempje neerzetten. 


Je doet nu alsof Telenet Docsis uitgevonden heeft, of Docsis mede-ontwikkeld heeft of aangepast heeft? Niets is minder waar:

Zoals @Ex-Netweter al schreef: dit is een internationale standard, en Telenet moet zijn hardware (CMS, etc) zo configureren dat alles aan de standard voldoet.

Als je bij bijvoorbeeld naar Amerika kijkt, daar is Comcast (Xfinity) denk ik één van de grote Cable providers, met > 32 miljoen abonnees. Daar gebruiken klanten honderden verschillende modems, van meerdere modem fabrikanten. Snelheid 2.32 Gbps download / 456 Mbps Upload.

Ook hun eigen apparatuur, verdeeld over het ganse continent zal ook wel van verschillende fabrikanten komen, maar daarvoor zijn standarden onwikkeld!

Het is dus wèl "ff modempje neerzetten" 🤔.

Het enige wat de klant moet doen (om de modem zelf te activeren) is op de Provider website inloggen met hun klantnummer, en de HFC Mac adres van de modem ingeven ...

Enkele minuten later is jouw eigen modem geprovisioneerd 🤗.

flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1669
Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Champagne, lezer van het jaar! Boek alvast het Sportpaleis!

Ondersteuning Unifi cable modem UCI


@BandR  schreef:

Als je vrije modemkeuze als ISP toelaat, wil dat dan zeggen een "3-play" vrije keuze ?

Of is het dan enkel een data path en de eind gebruiker gooit erover wat hij wil en werkende krijgt ?  Dus in het geval van SIP: verwacht je dan ook een fully served SIP oplossing met je eigen modem, of net niet of .. ?


Ja natuurlijk wel. Ik verwacht van de "vrije hardwarekeuze":

  1. dat mijn eigen Docsis 3.1 modem / router eenvoudig geprovisioneerd kan worden en onmiddelijk werkt.
  2. dat Telenet mij de SIP inlogdata geeft voor mijn vaste lijn.
  3. dat ik de Telenet TV-Box probleemloos kan aansluiten op mijn eigen router.

(2) Wat SIP betreft kan het eenvoudig: Telenet laat mij (bijvoorbeeld via "Mijn Telenet") de keuze tussen een "analoge" vaste lijn (= FXS poort op de Telenet HGW) of een VoIP lijn (in dat laatste geval krijg je de login/paswoord voor de SIP client).

Het is nu toch te gek voor woorden, dat een digitale telefoonlijn moet omgezet worden naar analoog (TA in de modem), en dat analoog signaal terug naar VoiIP omgezet wordt in mijn eigen PBX (dubbele omzetting, kwaliteitsverlies, geen HD telefonie mogelijk, etc ...).

(3) Wat TV betreft: het BIPT heeft een uitzondering gemaakt voor de vrije keuze van de settop boxen. Ik ben dus na 1/11/24 verplicht de Telenet TV Box te blijven gebruiken, maar ik verwacht dan wel dat deze 100% werkt achter mijn eigen router.