Beantwoorden
RAMMSTEIN1980
Professional Beetjesweter
Berichten: 10
YEAH! CAPSLOCK DAY! Dat loopt vlotjes. Mooi, mooi! It's your fifth party!

Roomba j7 maakt geen verbinding met mijn internet

Hallo iedereen ,

Of dit hier thuishoort weet ik niet maar ben ten einde raad ...

Ik heb mij gisteren een roomba j7 gekocht en sindsdien probeer ik die te connecteren via mij gsm ( volledige installatie ) .

Maar nu blijf ik de foutmelding BF0712 krijgen met de melding dat hij geen verbinding kan maken .

Nu heb ik al zitten zoeken en sommige robots kunnen de 5 ghz niet aan , dus zoek ik in mijn instellingen van mijne modem en daar staat 2.4 en 5 ghz aan .... 

Ik ken hier te weinig van om daar instellingen aan te passen maar hier zullen wel een paar mensen weten wat ik misschien kan doen ...

 

Titel gewijzigd door Filip (mod) | Vorige titel: Roomba J7 

 

3 reacties
BandR
Freshman Veelweter
Berichten: 204
Een bus vol! Warming up? BINGO! De volle 100!

Roomba j7 maakt geen verbinding met mijn internet

Redelijk wat IoT devices, en deze valt daar blijkbaar onder, hebben een slechte implementatie van de WiFi host.  Deze heeft enkel een 2.4GHz radio, wat op zich geen probleem is, echter verwacht die ook dat je gsm op die 2.4GHz gaat verbinden teneinde die te kunne n instellen/in gebruik nemen.

Enkel, de meeste gsm toestellen hebben een 2.4 en 5GHz radio, en gezien de 5GHz band beter is voor speed etc, gaat uw telefoon op de 5GHz verbinden waardoor je je stofzuiger niet aan de praat krijgt via de app.

Er zijn enkele mogelijkheden (ook afhankelijk van welke modem en extra WiFi APs je hebt):

1.  je split de wifi band en geeft de 2.4GHz en 5GHz SSID een andere naam, zo kan je forceren dat je gsm ook op de 2.4GHz connecteert.  Dit gaat via de Mijn Telenet config.

2. maar als je Plume hebt kan je dit niet, en zijn er 2 mogelijkheden: je belt in naar de klantendienst en vraagt om (tijdelijk, want enkel onboarding hefet dat nodig) je gsm naar de 2.4Gz band te moven.  Dan heb je even de tijd om de instellingen te doen op je gsm

3. je GSM gaat altijd 5GHz prefereren, maar je kan die eventueel op 2.4GHz forceren door ... ver van je wifi netwerk te gaan staan, zodat signaal zwakker wordt en je automatisch naar de lagere 2.4GHz band gaat.  Dit laatste is misschien onmogelijk, appt, of whatever, en niet de elegantste oplossing, maar potentieel wel mogelijk

thomasdb
Experienced Veelweter
Berichten: 263
WOW! Lezersgoud. Respect! Topicvreter! Warming up?

Roomba j7 maakt geen verbinding met mijn internet

een j7 heeft wel degelijk zowel 5 als 2.4 ghz aan boord hier met eigen router werkt dat perfect op enkel 5ghz.( 2.4 staat hier uit)  wel ook eerst connected op dezelfde frequentie met de app om hem in te stellen dus probeer dat zo dicht mogelijk tegen de router te doen met zowel vacuum als gsm op zelfde moment. mogelijk omdat hij nieuw is moet hij eerst ook nog wat updates doen 

BandR
Freshman Veelweter
Berichten: 204
Een bus vol! Warming up? BINGO! De volle 100!

Roomba j7 maakt geen verbinding met mijn internet

ok, goed om weten dat die ook 5Ghz aan boord heeft, alleszins een +, maar zoals je zelf aangeeft, probleem is wel hetzelfde, slechte implementatie die vraagt om op zelfde band te connecteren.  Wel makkelijker met 5GHz aan boord om dat te doen.

Kort bij de modem is zeker ok, hou er rekening mee dat algo van de gsm zo kan zijn dat die niet zomaar roamed naar een andere band, elke merk/gsm heeft zij eigen toepassing hier.  Maar eenvoudig te omzeilen.  Roomba in de buurt van de modem insteken, en daar dus poweren, zodat die daar beste freq kiest, vervolgens op uw gsm even de wifi uit/aanzetten, zodat je ook daar zeker op 5GHz zit.

Antwoord van @thomasdb geeft als extra optie dat je nog steeds wel band split zou kunnen doen, maar dan kan kiezen welke band te nemen voor de roomba 

goeie info en veel succes

tx