Beantwoorden
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7786
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Factcheckers VRT

Ik heb naar het programma factcheckers gekeken over het onderwerp "Biedt uw provider de beloofde snelheden".

Mijn haar kwam recht al van bij het begin van het onderwerp.

  1. Ze beginnen met te testen op een Wifi netwerk. Wat veel zegt over de kwaliteit van het Wifi netwerk maar niets over de snelheden die de provider beloofd.
  2. Dan doen ze de test maar op 1 plaats en niet op verschillende plaatsen in huis.
  3. Blijkbaar ook maar bij 1 provider, andere providers werden maar heel terloops in 1 enkel zinnetje vermeld.
  4. Test horen gedaan te worden bij diverse providers op diverse locaties en op verschillende tijdstippen van de dag.
  5. Tests horen ook te gebeuren naar een en dezelfde server. Niet de ene keer naar een server in Brussel en dan naar een server in Amsterdam, of Parijs of Londen.
  6. De klantendiensten gaan hier wel in de fout met er niet op te wijzen dat tests via Wifi niets aantonen over de snelheden die de providers aanbieden.
  7. Ze hebben wel gelijk waar ze zeggen dat het heel moeilijk is om te weten te komen wat de providers werkelijk kunnen bieden op uw adres. Moeilijk te vinden en bij Proximus is dat beter te vinden dan bij Telenet. Ze mogen er ook bij vertellen dat er eigenlijk maar 2 providers zijn waar je zou moeten kunnen opvragen wat de effectieve snelheden zijn. Telenet voor de kabel (ook nuttig voor Orange), Proximus voor zijn xDSL lijnen (nuttig voor Mobile Vikings, scarlett e.a.) en ook voor FTH want het is momenteel nog grotendeels alleen Proximus die dit aanbiedt en verwante providers die ook dit medium gebruiken.
  8. Ik ga ermee akkoord dat een provider op de vingers getikt wordt als ze niet de snelheden halen die ze verkocht hebben. Dat de snelheden kunnen fluctueren volgens het tijdstip van de dag kan ik inkomen maar ze zouden minstens 90% van hun beloofde snelheden moeten halen gedurende 90% van de dag. Tot aan de modem.
  9. Klanten gooien Wifi, internet op een hoopje maar ook hier gaan de providers in de fout door in hun advertenties geen onderscheid te maken.

Maar laat ons wel wezen. Ik heb persoonlijk 95% van de beloofde snelheid gedurende 95% van de dag.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Tags (3)
27 reacties
GAW
Experienced Weetjesweter
Berichten: 22
Lees je nog iets anders? ;-) Lezersgoud. Respect! Topicvreter! Topicwurm!

Factcheckers VRT

Hier ook niet te klagen .Abonnement ONE ........tot 250Mbps. Ik krijg 240Mbps ,streamen verloopt heel vlot en surfen ook.

Ik vind wel dat men voor de mensen waar men weet dat het veel te laag is en waar nog geen oplossing heeft , (zoals men zelf toegeeft voor Duitstalig landsgedeelte),een lagere prijs

mag rekenen.Die installatie in de kelder waar men de metingen deed lijkt mij nogal rommelig met alle gevolgen van dien. De eerste vereiste is nog steeds dat alle bedradingen en aansluitingen met zorg uitgevoerd zijn

 

Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2270
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Factcheckers VRT

kleine bemerking bij punt 5.

Om de snelheid van uw providernetwerk te meten moet men de snelheidtest doen met een server die ook aangesloten is op het netwerk van uw provider.

Als men de test doet met een willekeurige server dan test men de interconnectie van providers of zelfs van internet backbones en niet enkel de performantie van het provider netwerk.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7786
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Factcheckers VRT

Daarom dat ik zeg dat het steeds dezelfde server moet zijn en inderdaad die resultaten kunnen nog afwijken door de weg die de verbinding volgt maar dat zal meestal niet zoveel verschil maken. Daarom kan je alleen van een correcte test spreken als je dit doet op eenzelfde server, meermaals in de loop van de dag met deftige bekabeling en zonder extra connecties zoals een partner die Netflix aan het kijken is of kinderen die aan het streamen zijn.

Ik heb bij Telenet als server. Ping 6, DL937.97, UL 38.47. Bij Orange France in Rijsel (dichterbij) 23, 707.28, 37.69. Bij Delta Fiber Zeeland (ongeveer dezelfde afstand als Telenet) 16, 937.56, 37.93.

Dus bij de eerste en laatste haal ik +- 94% van de download en tussen de 95 en 96% van de upload.

Of ze nu moedwillig de uitleg van de providers maar half getoond hebben, evenzo met de uitleg van de helpdesken daar kan ik niets over zeggen. Ik veronderstel dat de feiten die u en ik aanhalen ook door hen zijn herhaald of er is daar ook iets mis  mee met hun kennis van de materie.

Het feit is dat ze een voorbeeld hebben gegeven van een zeer slecht uitgevoerde test waarbij ze persé wilden bewijzen dat providers niet voldoen, waar ze gedeeltelijk gelijk in hebben.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
FVDM
Experienced Veelweter
Berichten: 259
WOW! Lees je nog iets anders? ;-) De magic number! Lezersgoud. Respect!

Factcheckers VRT

@igvferGroot gelijk ,ik had hetzelfde gevoel.

Dit was echt belachelijk , zoals bv die toestellen en attributen die ze zijn gaan buitenzetten voor beter resultaat (blijkbaar op aanraden van helpdesk providers).

De testen zelf die waren amateurisme ten top.

Menneke
Experienced Beetjesweter
Berichten: 3
Primeur! De kop is eraf! Hi there!

Factcheckers VRT

Heel leerrijke reportage die goed illustreert dat Telenet de installaties in woningen compleet fout aanpakt.

Het enige amateurisme dat ik in de reportage gezien heb is de installatie van een Telenet F@ST3896LG-TN met Wifi 6 in een kelder.
In een kelder mag je absoluut nooit een Wifi-modem installeren want dat zorgt voor slechte Wifi in de rest van het huis.
Telenet-installateurs doen dit elke dag...

Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5329
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Factcheckers VRT

@igvfermijn haar kwam al na enkele seconden recht door de foute testen te doen, op wifi dan nog dat sowiezo lagere snelheden heeft dan bedraad, deze standaart materie zou nu iedereen moeten kennen dat beetje verstand heeft van internet snelheid.

vrees dat degene die de test deed vanderveken dacht ik, zelf niet op de hoogte was van alles, die zat al met verouderde wifi punten en zat er beetje te ver van met zijn modem in de kelder.

deze reportage had beter gekunnen, er bestaat bij telenet een test pagina waar je uw snelheid kan zien dat telenet beloofd op je adres (dit was bij mij nu net niet juist want kreeg de helft meer via utp kabel op de router).

via proximus voor m'n fiber snelheid klopt het dan niet omdat m'n adres nog vdsl snelheden krijgt en de fiber aansluiting niet kan door een fout bij proximus.

raar maar waar, m'n fiber aansluiting zit op een adres aan de overkant op een ander huis nr (proximus hun installatie kunsten 😛 ) maar zolang het werkt klaag ik niet.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
KCXs2F8rnA
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Dag van de Chocolade Verander-je-wachtwoord-dag Say what?! Complimentendag

Factcheckers VRT

Telenet-installateurs sluiten de NIU (en dus ook de modem) aan daar waar de dropkabel binnenkomt...

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7786
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Factcheckers VRT

Inderdaad, dus dat kan niet veel anders maar de technieker zou de klant erop moeten wijzen dat dergelijke modem router geen zin heeft in de kelder en dus een andere oplossing aanbieden. Maar de ganse test is een lachtertje. En de uitleg die hij zogezegd gekregen heeft van de klantendienst? Daar gaat de klantendienst in fout of laten ze een deel van de uitleg weg. En de uitleg van de vertegenwoordigers van de providers ws ook niet wat het hoort te zijn of hebben ze daar ook wat uitspreken weggelaten. En de uitleg van de man van de omboudsdienst was ook ver van volledig of was er daar ook in geknipt?



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7786
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Factcheckers VRT

Kan je eens de link doorgeven van de telenet testpagina. Ik vind die niet. Inderdaad, daar hadden ze gelijk dat dit heel moeilijk te vinden is.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7786
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Factcheckers VRT

Het volgende zou nog eens een test zijn.

In iedere provincie 10 aansluitingen uitkiezen van verschillende providers, op verschillende locaties met telkens een locatie in een centrumstad of grotere gemeente en een locatie in een kleine deelgemeente. De deelnemers doen telkens een speedtest tijdens vastgestelde tijdsblokken. Bijvoorbeeld tussen 6 en 8, tussen 11 en 13 u, tussen 14 en 16u, tussen 17 en 19u en tussen 20 en 22 u. Dit zijn zowel piek- als daluren. Doe dit gedurende 7 dagen.

Om de week veranderen van locaties en ook zorgen dat er zowel xDSL, kabel en glasvezelaansluitingen tussen zitten. Doe dit gedurende 8 tot 10 weken en verzamel al die snelheden maar ook de gegevens van die klanten. Type aansluiting, afstand van het centrum van de lokatie, enz. . Dan pas kan je spreken van een degelijk onderzoek.

10 provincies, met telkens 10 deelnemers per provincie en dit gedurende 10 weken dan heb je 1000 resultaten maal 5 tijdsblokken dat is in totaal 5000 resultaten. Daar kan je dan al conclusies uit trekken.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
WG94
Freshman Allesweter
Berichten: 1170
Krak Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Factcheckers VRT


@igvfer  schreef:

Kan je eens de link doorgeven van de telenet testpagina. Ik vind die niet. Inderdaad, daar hadden ze gelijk dat dit heel moeilijk te vinden is.


Dat is deze pagina: Je internetsnelheid 

Zo moelijk is het nu ook weer niet te vinden.

  • Je gaat naar Telenet.be
  • zoekt "snelheid"
  • Klikt op de eerste link
  • Kiest "vast internet/wifi"
  • Daar zie je 3 blokjes: "Theoretische snelheid per abonnement", "Reële snelheid" & "Geschatte snelheid op jouw adres"
  • "Geschatte snelheid op jouw adres" bevat bovenstaande link

Daarnaast krijg je deze info ook automatisch toegestuurd wanneer je je abonement afsluit.


  WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7786
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Factcheckers VRT

Ik ben al meer dan 23 jaar klant dus mij sturen ze dat niet meer. Ik had vroeger de link eens gevonden maar ik vond die nu niet meer. Bedankt.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7786
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Factcheckers VRT

Ik krijg dan dit:

igvfer_0-1714068421440.png

Met mijn 950 down en 38 up mag ik dus niet klagen. Ik heb nog maar heel sporadisch aan de minimumsnelheid gezeten en die was toen ook nog 610 Mbps.

Maar we wijken af.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
luc55
Professional Allesweter
Berichten: 2771
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Factcheckers VRT

thomas heeft de test gedaan hoe een gewone mens het zou doen  met de wifi veel mensen gebruiken de wifi

Wat ze aan de telefoon zeggen klopt min of meer niet alles er zijn toestellen in huis die storingen geven dat klopt

Nog iets test naast de modem ja de modem staat in de kelder of in hok of naast meterkast waar de kabel van straat binnen komt

Daar loopt nog eens verkeerd wand eigenlijk zou de modem  boven centraal in woning moeten staan maar dat mag de technieker niet doen

iemand anders wel

Er wordt ook niet gesproken van een goed  Mesh wifi  er zijn goede toestellen op markt die hun nut bewijzen

natuurlijk moet je daar weer iemand voor inschakelen

En thomas vraagt ook niet naar Mesh wifi wand dit moet je kennen en een technieker  kan allen zetten wat hij mee heeft en dit moet kosteloos zijn zeker als toestel in de kelder staat

Waar hij woont is alleen vdsl en  de tv kabel aanwezig  wilt hij hoge snelheid zijn er maar 2 aanbieders telenet , orange

En er zal niet vlug iets veranderen waar hij woont

Voor de rest veel gepraat en de aanbieders zullen het nu weer druk krijgen ik haal de snelheid niet wat ik betaal