Beantwoorden
Ćirko_Ludo
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Pageturner! It's your third party! It's your second party! Gelezen en goedgekeurd!

Geen 5G mogelijk met nieuw toestel Samsung A55.

Ik ben deze week overgeschakeld van een OnePlus 8 naar een Samsung A55 5G met Android 14. Ik merk op dat ik precies geen 5G meer kan ontvangen sindsdien, waar dit bij de OnePlus wél zo is, dezelfde simkaart daar geeft perfect 5G weer, zonet nog getest. Regio Gent, dus bereik is oké.

Bij nazicht blijkt dat ik mogelijk de cache dien te legen van de A55 via de recovery, heb ik gedaan, maar biedt geen oplossing. Ook een update van carrier settings zou mogelijk helpen, heeft iemand hier weet van? Bij status van de simkaart vind ik ook enkel LTE terug onder netwerktype mobiele gegevens (zie screenshot), terwijl mijn instellingen wel op automatisch 5G staan. Handmatig de APN settings nog eens toegevoegd, maar werkt ook niet. Spaarstand staat ook uit, net zoals het bellen via LTE. Vind online hier en daar dat het mogelijk te maken heeft met een update van Android, maar die OnePlus draait ook op Android 14 en daar werkt het dus wel, beide zijn up to date.

Iemand die hier een oplossing voor heeft?

 

a297307a-7659-4aa7-9242-2607077d4d06.jpg

Titel gewijzigd door Yince (mod) | Vorige titel: 5G werkt niet op Samsung A55 5G

32 reacties
TRL
Experienced Veelweter
Berichten: 277
Jij #DTV. Goed bezig! Full speed writing! Lezersgoud. Respect! Een bus vol!

Geen 5G mogelijk met nieuw toestel Samsung A55.

@Ćirko_Ludo is 5G wel ingeschakeld? Instellingen - Verbindingen - Mobiele netwerken - Netwerkmodus, bij mij stond hij standaard op 4G/3G/2G indertijd, moeten veranderen naar 5G/4G (nu staat er LTE)/3G/2G

 

Screenshot_20240322_133808_Call settings.jpg

Ćirko_Ludo
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Pageturner! It's your third party! It's your second party! Gelezen en goedgekeurd!

Geen 5G mogelijk met nieuw toestel Samsung A55.

Is inderdaad standaard zo ingesteld. Van Telenet kreeg ik alvast door dat het iets is dat ze al met de S24 ook al ervaren hebben, beide hebben dezelfde software. Voor de S24 was er in de meeste gevallen een kleine aanpassing van het profiel nodig door hun achterliggende dienst en ze kijken het na of die aanpassing voor dit model hetzelfde is. Indien zo, is het opgelost.

UPDATE:

 

De achterliggende dienst van Telenet geeft aan dat ze in samenwerking met Samsung naar een oplossing aan het zoeken zijn.

TRL
Experienced Veelweter
Berichten: 277
Jij #DTV. Goed bezig! Full speed writing! Lezersgoud. Respect! Een bus vol!

Geen 5G mogelijk met nieuw toestel Samsung A55.

@Ćirko_Ludo ik zie dat bellen via 4G niet ingeschakeld is bij u, je moet daar nie bang voor zijn ze verbruikt 0.0 data kweet nie waarom dat zinnetje er bij staat bij instellingen (bij elk merk trouwens) maar er is geen enkele provider ter wereld waar dit data verbruikt dus hier ook niet. Je hebt er heel veel die denken omdat het via 4G is dat het data verbruikt...

https://www2.telenet.be/residential/nl/klantenservice/mobiel-en-vast/mobiel-instellen-en-gebruiken/m...

U telefoon gaat rapper over omdat hij niet meer steeds moet overshakellen naar 3G (wat hier binnenkort toch verdwijnt) bij binnenkomende oproepen en de geluidskwaliteit is pakken beter.

Guy10
Experienced Beetjesweter
Berichten: 6
Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Geen 5G mogelijk met nieuw toestel Samsung A55.

Hier net hetzelfde probleem… Op Samsung A52 geen probleem met 5g. Op nieuwe A55 geen 5g. Ondanks software update en alle instellingen correct zoals bij u. Telenet gisteren per Whatsapp gecontacteerd maar nog geen antwoord. Blijkbaar zelfde probleem als met S24. Misschien iets met een ‘whitelist’ waar Telenet nieuwe types toestellen moet aan toevoegen(?). In elk geval zijn er meerdere klachten hieromtrent. 

luc55
Professional Allesweter
Berichten: 2710
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Geen 5G mogelijk met nieuw toestel Samsung A55.

Na 2 a 3 maand zal hij toegevoegd zijn aan de lijst van 5g

Dat merken we van de andere toestellen  ook nog dat ze niet werkte in begin

Guy10
Experienced Beetjesweter
Berichten: 6
Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Geen 5G mogelijk met nieuw toestel Samsung A55.

 De activering van 5g op nieuwe modellen (bvb de Samsung A55 of S24) zou een ‘automatisch’ proces zijn. Als je toestel up to date zal je plots 5g zien verschijnen, zeggen ze. Wanneer….daar hebben ze geen idee van… Toch raar dat Telenet een 5g toestel verkoopt (via Telenet shop), en dat de 5g erop niet geactiveerd wordt of (voorlopig) kan worden. Enfin, afwachten dus 

luc55
Professional Allesweter
Berichten: 2710
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Geen 5G mogelijk met nieuw toestel Samsung A55.

Zoals de Motorola 5g toestellen staat niet in de lijst van 5g toestellen van telenet

https://www2.telenet.be/residential/nl/toestellen/toestellen-overzicht?intcmp=ToestNav#category=Smar...

 

RafVlems
Professional Beetjesweter
Berichten: 14
Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Twee handen vol! Follow the reader, reader!

Geen 5G mogelijk met nieuw toestel Samsung A55.

Wij hebben sinds een 3 tal weken ook 3 nieuwe samsung a55 toestellen. Ook hier op geen enkel toestel 5g waar zeker wel bereik zou moeten zijn. Getest met ander toestel.

Telefonisch contact met klantendienst leverde niet veel op. Ze hebben een update gedaan en we moesten onze telefoon 3x herstarten zonder resultaat.  Er zou een intern dossier opgemaakt worden. 

Toch wel erg dat dit blijkbaar tegenwoordig zo'n proces blijkt te zijn.  Vroeger had je direct 4g zonder gedoe...kan me niet herinneren dat ik hier ooit voor moest bellen met een nieuwe telefoon. 

Enfin, hopelijk lossen ze dit snel op en ben al blij te lezen dat we niet de enige zijn...

luc55
Professional Allesweter
Berichten: 2710
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Geen 5G mogelijk met nieuw toestel Samsung A55.

Systeem update gedaan in toestel

Ook volledig uit gezet en terug rustig laten opstarten

Guy10
Experienced Beetjesweter
Berichten: 6
Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Geen 5G mogelijk met nieuw toestel Samsung A55.

Ik had ook al meermaals contact met Telenet en ook met Samsung. Het probleem ligt duidelijk bij Telenet. Blijkbaar weten niet alle helpdesk medewerkers van het probleem want ze laten u updates doen die onmogelijk tot een oplossing kunnen leiden. De oplossing ligt bij hun eigen technische diensten. Het probleem ligt bij het feit dat nieuwe toestellen op een of andere manier door Telenet moet ‘aanvaard’ worden voor 5g. Hetzelfde gebeurde met de Samsung S24 (die ondertussen wel 5g heeft). De kopers van een nieuwe A55 bellen/mailen/whatsappen dus best regelmatig met Telenet om hen wat onder druk te zetten en maak steeds de helpdesk duidelijk dat alle instellingen (updates) correct staan op het toestel zelf. 

luc55
Professional Allesweter
Berichten: 2710
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Geen 5G mogelijk met nieuw toestel Samsung A55.

Dat klopt het toestel moet aanvaard worden

Soms duurt het 2 a 3 maand dat het  in orde is

Blijven contact nemen en  ze maken reclame 5g geschikt zie ik

https://www2.telenet.be/residential/nl/toestellen/details?intcmp=ToestNav&productId=3301515&productN...

 

sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5240
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Geen 5G mogelijk met nieuw toestel Samsung A55.

Met een Pixel 6 lukt het ook niet. Op Reddit gaf een gebruiker aan dat zijn Pixel pas na maandenlange contacten met Telenet eindelijk 5G had.

Voor mij maakt het niet zo veel uit; vermits ik Telenet Mobile heb is de snelheid gecapped op 30Mbps d/l en 5Mbps u/l. Ik ben dus aan het uitkijken voor een andere (GSM) provider.


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
RafVlems
Professional Beetjesweter
Berichten: 14
Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Twee handen vol! Follow the reader, reader!

Geen 5G mogelijk met nieuw toestel Samsung A55.

Hier een one up for 5 abonnement.  

sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5240
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Geen 5G mogelijk met nieuw toestel Samsung A55.

Ik zie dat ONE voor mobiel tot 250Mbps d/l gaat (5G incl.). Wat u/l betreft vind ik niet zo heel dadelijk terug. Voor ONEup vind ik ook geen mobiele snelheden.


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.