Beantwoorden
Gilbert
Freshman Meerweter
Berichten: 70
De vlam zit erin. Goed bezig! On a roll... Tien op tien!

Telenet ondersteunt nog geen WPA3?

Hallo,

Ik heb in mijn garage de telenet modem cv8560E , daar deze niet krachtig genoeg was had ik een paar jaar terug een Asus Router in mijn appartement op de eerste verdieping geplaatst. Sindsdien werkt mijn internet supersnel . Mijn Router had ik vandaag op WPA3 gezet. Maar dan viel mijn internet steeds weg. Ik had wel gezien dat mijn modem in de garage geen WPA3 heeft. Bij de fabrikant zij men dat dit de reden was. En ik mijn modem ook op WPA3 moet hebben.

Ik belde naar Telenet om dit uit te leggen , mar de technieker zij mij dat Telenet nog geen WPA3 heeft , maar dat dit in de toekomst er zou softwarematig komen ???

Klopt het dat Telenet nog geen WPA3 heeft , ik vind dit nogal bizar.

 

Titel gewijzigd door Anissa (mod) | Vorige titel: WPA3

24 reacties
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5934
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Telenet ondersteunt nog geen WPA3?

@Gilbert 

Maak anders eens een foto van je modem en post die hier eens en dat we eens zien welke modem je precies hebt.

En waar ga je precies naar geavanceerde instellingen ? is dat via 'mijn Telenet' ?


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5227
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Telenet ondersteunt nog geen WPA3?

De zwakke plek van de route zijn enkele instellingen. Heeft je router een Admin, verander dat wachtwoord. Laat niet toe om de instellingen van uit het internet aan te passen. Behoud nooit die simpele standaard ingestelde wachtwoorden.

Je hebt allicht twee powerlines. Eén daarvan heeft wifi. Dus daar heb je beveiliging met standaard WPA2.

Mogelijk heb je problemen omdat je hetzelfde SSID gegeven hebt op je Wifi 6 router als op je powerline.

Gilbert
Freshman Meerweter
Berichten: 70
De vlam zit erin. Goed bezig! On a roll... Tien op tien!

Telenet ondersteunt nog geen WPA3?

Beste Janne-man , ik zal morgen een foto maken als hij geleverd is,  helaas wat dat SSID betreft dat gaat mijn petje te boven , geen idee wat dat is . De powerlines werden geplaatst door een Telenet technieker maar toen stond de router er al. De meeste van die router instellingen heb ik niets aan gedaan , omdat ik dat niet ken , ik zocht op google wat wel aangeraden werd en dat heb ik ingevoerd maar de rest niet. Het paswoord bestond uit 30cijfers , letters en tekens.

Bedankt voor de moeite , ik zet morgen een foto.

Gilbert
Freshman Meerweter
Berichten: 70
De vlam zit erin. Goed bezig! On a roll... Tien op tien!

Telenet ondersteunt nog geen WPA3?

Ik plaats morgen een foto als hij geleverd is , die geavanceerde instellingen zijn niet in de telenet modem maar in de Mac.

 

Geavanceerde Instellingen in de Mac.jpg

Gilbert
Freshman Meerweter
Berichten: 70
De vlam zit erin. Goed bezig! On a roll... Tien op tien!

Telenet ondersteunt nog geen WPA3?

Wat ik nog vergeten was Router geeft WPA2.

patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5934
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Telenet ondersteunt nog geen WPA3?

@Gilbert 

Maar dat zijn de netwerken die je vindt via je wifi dat kan ik ook vinden gebruik zelf ook een Imac en macbook. Dus dat heeft daar totaal niks mee te maken. Die netwerken zijn met WPA3 beveiligd in plaats van de standaard WPA2-psk zoals we die kennen.

 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1672
Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Champagne, lezer van het jaar! Boek alvast het Sportpaleis!

Telenet ondersteunt nog geen WPA3?


@WG94  schreef:

Ik vind je verhaal een beetje raar. Je hebt een extra router gezet omdat je modem "niet krachtig genoeg" was. Maar deze heeft helemaal geen Wi-Fi aanboord; dus een extra router zou geen verschil mogen/kunnen maken in snelheid. Ben je zeker van het type modem?


Ik denk dat ik het begrijp:

  • Origineel had hij de E-router (CV 8560E) samen één stel WiFi Powerlines (die door Telenet werden geïnstalleerd). Hiermee behaalde hij maar 45 Mb/s
  • Omdat dit "niet krachtig genoeg" was heeft hij nu dus een ASUS WiFi6 router aangesloten, waarmee hij nu 240 Mb/s haalt

Hoewel de CV8560E géén WiFi aan boord heeft, krijg je via "Mijn Telenet" wel een pagina met de WiFi instellingen (in ieder geval was dat zo in de oude interface. Als je hier dan kiest voor "een netwerk" werden de WiFi instellingen "gepusht" naar de Telenet WiFi boosters (Telenet WiFi powerlines, Telenet WiFi access points).

Als hij het heeft over de WiFi van de Telenet modem, bedoelt hij dus de WiFi van de Telenet Powerline!

Vandaar onze verwarring over WPA2 bij een "modem zonder WiFi" 🤔

 

>> Om een antwoord te geven op de originele vraag: neen de WiFi Powerlines ondersteunen (voor zover ik weet) geen WPA2.

 

>> Om een oplossing te vinden voor het aangehaalde probleem (uitvallen internet van zodra de Asus router ingesteld wordt op WPA3) hebben we wat meer info nodig. 

  • Is jouw Asus router ingesteld als router, of als Access Point?
  • Heeft de Asus router hetzelfde SSID (en paswoord) als de Telenet WiFi?

Asus router ingesteld als router:

  • in dit geval heb je 2 lokale netwerken: toestellen verbonden met de Telenet WiFi kunnen niet communiceren met de toestellen verbonden met de Asus WiFi
  • dan moet je ook verschillende SSID's gebruiken
  • dan kan je niet "roamen" tussen de verschillende AP's
  • maar dan kan je op de Asus wel WPA3 instellen (want een ander netwerk)

Asus router ingesteld als access point:

  • in dit geval heb je één netwerk: toestellen verbonden met de Telenet WiFi of met de Asus WiFi kunnen met elkaar communiceren
  • dan kan je hetzelfde SSID en paswoord gebruiken voor de Telenet WiFi en de Asus WiFi 
  • dan kan je "roamen" tussen de verschillende AP's
  • maar dan kan je op de Asus geen WPA3 instellen (gezien je op beide WiFi's hetzelfde SSID/paswoord en versleuteling moet hebben)

Je kan de Asus ook als Access Point gebruiken, maar met verschillende SSID's werken:

  • in dit geval heb je ook één netwerk (toestellen verbonden met de Telenet WiFi of met de Asus WiFi kunnen met elkaar communiceren)
  • dan kan je op de Asus wel WPA3 gebruiken (en WPA2 op de Telenet WiFi)
Gilbert
Freshman Meerweter
Berichten: 70
De vlam zit erin. Goed bezig! On a roll... Tien op tien!

Telenet ondersteunt nog geen WPA3?

Beste mensen ,

Ik wil iedereen bedanken die mij wou helpen ,  in het bijzonder flip1953.

@flip1953 

Je zat er pal op.

Eerst om je vragen te beantwoorden , de router stond op Router.

Maar ze hadden beiden de zelfde SSID

Ik heb dan de 5Ghz een andere naam gegeven.

Eerst kreeg ik weer een fout, maar dan heb ik een reboot gedaan. En ja hoor , de foutmelding was weg en alles werkt prima.

Er word vandaag nu wel een nieuwe router geleverd (ik dacht dat het daar aanlag) dom van mij ik weet het.

Maar ik heb het wel er voor over , nu het werkt.

De huidige kan ik als reserve houden voor later.

Mijn grootste les dat ik hier geleerd heb is dat ik mij toch een beetje moet verdiepen in routers , ik zal wel nooit het niveau van jullie halen ,🙄 maar toch , niet weten tot nu toe wat SSID is .... Ik ga dit jaar op pensioen ,ik weet dus wat doen.

Nog een klein vraagje , nu dat beide SSID een verschillende naam hebben , is het beter om ze ook een verschillend paswoord te geven ? Of maakt dat niets uit.

Nogmaals bedankt aan iedereen en een prettig en gezond Nieuwjaar.

luc55
Professional Allesweter
Berichten: 2847
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Telenet ondersteunt nog geen WPA3?

Zijn kleine dingen dat we over het hoofd zien kan gebeuren

Het werkt dat is belangrijk

janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5227
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Telenet ondersteunt nog geen WPA3?

Die mogen gerust hetzelfde wachtwoord hebben.

Dat de router op router stond zal niet het probleem gegeven hebben. Dezelfde SSID zal eerder de oorzaak zijn.