Beantwoorden
albrechtpaul
Professional Beetjesweter
Berichten: 9
Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur! It's your fourth party!

Extra netwerkpoorten naast de tv?

Ik heb één coax aansluiting en één netwerk aansluiting in mijn salon. De TV neemt alles. Hoe kan ik op die plek voor extra poorten zorgen, voor vaste telefoon en pc? Kan ik daar gewoon een netwerk switch neerzetten, bv TP-Link, om daar de telefoon in te pluggen?

0 Likes
11 reacties
Ex-Netweter
 

Extra netwerkpoorten naast de tv?

Voor een pc kan je een netwerkswitch bijplaatsen.

Voor de vaste telefoon moet het signaal over een aparte kabel (twee koperen draadjes) verstuurd worden.
Je moet dus nakijken welke kabels vanaf de plaats waar de modem staat naar het salon lopen. Voor tv en internet moet dat een UTP-kabel cat 5e of hoger zijn, voor vaste telefonie moet er een tweede kabel naar de salon lopen, een ouderwetse VVT-kabel (telefoonkabel) ofwel een tweede UTP-kabel.

Toekomstgericht trek je door de bestaande leiding twee nieuwe UTP-kabels cat 6A vanaf de modem naar het salon. Elk elektrotechnisch installateur kan dat werkje uitvoeren.

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7791
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Extra netwerkpoorten naast de tv?

Voor vaste telefoon heb je een aparte aansluiting nodig. Je kan daarvoor een standaard UTP aansluiting gebruiken, maar je kan nooit internet en vaste telefoon op een en dezelfde aansluiting gebruiken.

Indien je dringend een extra internetaansluiting nodig hebt kan je een kleine switch aansluiten op je bestaande internetaansluiting. Daarvoor heb je dan wel een stopcontact nodig. Opstelling is als volgt: switch ontvangt stroom van het stopcontact, UTP van je bestaande aansluiting naar de switch en de resterende 4 poortjes gaan dan naar TV, PC enz. .

Andere mogelijkheid is een AP/switch die meerdere poortjes heeft. Terug stroom en dezelfde opstelling als hiervoor maar je hebt dan wel extra WIFI.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
BandR
Freshman Veelweter
Berichten: 207
Een bus vol! BINGO! Warming up? De volle 100!

Extra netwerkpoorten naast de tv?

ik zou zeggen: switch idd voor alle toestellen die op je LAN moeten geraken, TP-Link of andere vendor zou voldoende moeten zijn, eenvoudige switch.

Voor de telefoon kan je de moeite/effort doen om een aparte kabel te trekken, of kan je ook gewoon een dect set aankopen met 1-2-3 of 4 (of meer handsets).

Dan plaats je de homebase waar je ergens phone connectie hebt en de andere verspreid je in je huis, enkel stroom nodig, dus niet nodig extra kabels te trekken.  Een setje met 2 handsets is er al vanaf een 45 euro of iets, uiteraard afh van merk etc

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5226
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Extra netwerkpoorten naast de tv?

Het beste is uiteraard extra kabels leggen. Mogelijk is dat om de één of andere reden niet mogelijk of wenselijk, kijk dan eens hier.

0 Likes
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1689
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Extra netwerkpoorten naast de tv?

@igvfer Voor een standaard telefoon is de aansluiting RJ11 en dus geen RJ45 zoals een standaard utp kabel. Je kan inderdaad wel dezelfde kabel gebruiken en het juiste paar kabels aansluiten, maar dan verlies je de functionaliteit van de kabel , tenzij je een VOIP toestel heb die via het standaard internet protocol gaat.

Je kan ook gebruik maken van een draadloze telefoon, zodat je basis station gewoon aan de modem staat. Zo hoef je geen extra kabels te trekken en kan je toch telefoneren.


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
albrechtpaul
Professional Beetjesweter
Berichten: 9
Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur! It's your fourth party!

Extra netwerkpoorten naast de tv?

Dank je, ik zal eens speuren naar andere kabelpunten en bij de modem zien wat er allemaal uitgaat. Ik heb dat oude tweedraadssysteem in huis, met vijf ouderwetse vijfpunts Belgacom contactdozen, vanuit een Forumcentrale. Wordt nu aangestuurd vanuit de Telenetmodem. Maar in het hele salon van mijn nieuwe appartement (ik trek er over twee weken in) is maar één RJ45-plug te vinden. En die neemt de TV in. Ik heb nog geen vaste-telefoonaansluiting van Telenet, misschien gaan zij wel een extra kabels trekken. Een trio-gigaset heb ik al aangekocht.

0 Likes
albrechtpaul
Professional Beetjesweter
Berichten: 9
Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur! It's your fourth party!

Extra netwerkpoorten naast de tv?

Dank je, igvfer! Tja, je kunt dan wel een RJ 11 in een RJ 45 steken, maar als het dan het gebruik van de lijn beperkt, dan geldt dat dus ook voor de poorten op de eventuele hub? Nee, dan trek ik beter een aparte telefoonlijn. Eerder in de buurt van de modem wegens het boor- en breekwerk. Mijn DECT-trio doet dan wel de draadloze rest.

0 Likes
albrechtpaul
Professional Beetjesweter
Berichten: 9
Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur! It's your fourth party!

Extra netwerkpoorten naast de tv?

Je hebt helemaal gelijk BandR. Zie mijn antwoord aan Ignace hierboven. Bedankt voor de hints.

0 Likes
albrechtpaul
Professional Beetjesweter
Berichten: 9
Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur! It's your fourth party!

Extra netwerkpoorten naast de tv?

janne man, die Devolo-oplossing valt natuurlijk wel duur uit maar het voordeel is dat er geen leidingen gelegd hoeven te worden. Je blokkeert er wel stopcontacten mee - en ik héb er al zo weinig! Verder overgens tevreden over Devolo, die heb ik als wifi-versterker in mijn huis, maar in 't appartement blijkt dat niet nodig. Maar met die coax erbij, waarom niet: TV op elke slaapkamer!

:-))  Bedankt

0 Likes
albrechtpaul
Professional Beetjesweter
Berichten: 9
Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur! It's your fourth party!

Extra netwerkpoorten naast de tv?

@kristofDW - inderdaad, het wordt best een extra 'gewone' en dan DECT-telefoons. Dank je!

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7791
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Extra netwerkpoorten naast de tv?

Dat is ook wat ik aangeef. Het is OF OF. Maar het simpelste is nu op de bestaande aanwezige poort een switchke te zetten en extra Dect telefoons te gebruiken.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.